Petua Jualan BCI #2: 10 Cara untuk Meningkatkan Komunikasi

Mengapa komunikasi yang baik boleh membantu anda berhubung dengan lebih baik dengan pelanggan anda.

Kejayaan menjual bukan sahaja bergantung pada kualiti produk anda, tetapi pada sejauh mana produk anda dipersembahkan kepada khalayak sasaran anda. Sama ada mereka seorang pembina, arkitek atau pembangun, anda ingin memastikan mesyuarat anda mewujudkan sambungan dan meletakkan anda sebagai pembekal yang dipercayai. Untuk berbuat demikian, komunikasi yang baik adalah satu kemestian. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa salah tanggapan biasa apabila ia berkaitan dengan apa yang membentuk komunikasi yang sangat baik. Petua di bawah akan membantu anda berkomunikasi dengan lebih baik dengan pelanggan anda:

1. Tidak mengapa untuk menjadi gugup.
Saraf tidak teruk – ini bermakna anda mengambil berat tentang apa yang anda lakukan. Jangan takut untuk merujuk nota anda jika ia akan membantu anda menyampaikan dengan yakin!

2. Jangan bayangkan penonton anda berbogel.
Tenaga anda lebih baik dibelanjakan untuk menguasai teknik yang tidak akan mengalih perhatian anda.

3. Mengekalkan hubungan mata yang tidak berbelah bahagi adalah tidak perlu.
Apabila kita bercakap dengan santai dan yakin, kita sebenarnya sering mengalihkan pandangan. Memutuskan hubungan mata membolehkan anda memproses dan mengakses maklumat.

4. Guna tangan pun boleh.
Jika anda menggunakan gerak isyarat dan pergerakan tangan, ia bukanlah perkara yang buruk semasa membuat pembentangan. Jangan terlalu memikirkan pergerakan anda, dan lakukan apa yang anda rasa selesa.

5. Bercakap dengan kelantangan biasa.
Jika anda bercakap terlalu kuat semasa menyampaikan khalayak anda boleh berasa seolah-olah anda bercakap dengan mereka, bukan dengan mereka. Bercakap cukup kuat untuk semua orang di dalam bilik mendengar anda dengan mudah.

6. Bercakap pada kadar biasa.
Gunakan julat standard kadar pertuturan anda semasa membuat pembentangan. Ini kedengaran lebih semula jadi dan yakin daripada memperlahankan bahasa anda.

7. Jangan gunakan bahasa atau jargon yang terlalu formal. 
Walaupun penting untuk mempamerkan kepakaran anda dalam bidang produk anda, dapat menterjemahkan jargon khusus produk atau industri ke dalam bahasa harian akan membantu menyerlahkan keupayaan anda untuk berhubung dengan khalayak anda. Ingat, bukan semua arkitek dan pereka adalah pakar dalam produk anda, itulah sebabnya mereka memerlukan bantuan anda.

8. Dengan persembahan PowerPoint, kurang adalah lebih.
Jika PowerPoint anda mengandungi semua maklumat, maka apakah nilai yang perlu anda tambahkan? Gunakan PowerPoint anda untuk membantu anda dengan pembentangan anda, bukan menyampaikannya.

9. Berikan gambaran ringkas tentang syarikat anda. 
Menceritakan butiran kecil tidak perlu – anda berada di sana untuk menyelesaikan masalah mereka, jadi luangkan masa untuk isu mereka dan bukannya sejarah anda.

10. Pilih sampel anda dengan bijak.
Walaupun sampel membantu khalayak untuk memvisualisasikan produk anda, hanya tunjukkan produk yang berkaitan sahaja. Jika tidak, anda mungkin mengelirukan atau membosankan pelanggan anda dengan sampel yang tidak diingini.

Adakah anda ingin berjumpa dengan profesional industri pembinaan seperti arkitek dan pembina untuk membuat pembentangan? BCI boleh membantu anda mencari penentu projek yang akan datang supaya anda tahu siapa yang hendak disasarkan.

Tekan di sini untuk memuat turun Petua Jualan dalam PDF.